Jellingstenen.dk
historien du selv kan fortælleJellingstenen – stenhårde kilder
Jellingstenen.dk er et undervisningsmateriale udarbejdet som et projekt af Vejle Kommune. Det har været hensigten at eleverne skal kunne gå uhindret fra undervisningsmaterialet til aktiviteter på Skoletube. Derfor har der igennem hele forløbet har det været i et tæt samarbejde omkring projektet.
Det færdige resultat er i dag et undervisningsmateriale, hvor eleverne har direkte mulighed for at genfortælle, rekonstruere og fortolke på en af Danmarkshistoriens hjørnesten. Eleverne kan tilgå illustrationer, opgaver til remix, lydklip med læsestøtte, genfortællinger som film og mange andre materialer – tilrettelagt så det er nemt at arbejde videre med for lærere og elever.
Ressourcer
Jellingstenen har følgende ressourcer på Skoletube.
Mediesamling med illustrationer direkte indbygget i både tegneserieværktøjet Pixton, præsentationsværktøjet Slidemaker og filmværkstedet MovieCut. Det betyder at du kan gå direkte til indholdet fra disse værktøjer.
Derudover ligger illustrationerne som ressourcekanaler på Skoletube, sådan at man også kan trække medierne ind i alle de andre værktøjer via kanalen.
Ressourcekanal Jellingressourcer – alle illustrationer i farver
Ressourcekanalen Jelling sort/hvid – samling af stregtegninger.
Jellingstenen – film fra materialet – se dem samlet i tidslinjen inddelt efter kapitler.
Jellingvejledning – vejledninger fra videokuset som nemt kan vises og deles med eleverne.
Jellingeksempler – forslag til hvordan man kan arbejde og besvare opgaver.
Undervisningsmaterialer
Alt om Jellingstenen
Materialet omkring Jellingstenen er ret omfattende. Derfor vil vi foreslå at du læser indlægget her, der guider dig omkring mediesamlinger, vejledninger, eksempler, læsestøttende lydklip, læsebogen som film i en tidslinje og meget andet.
Ophavsret
Alle illustrationer, stillbilleder, film, tekster og indtalinger må bruges frit i undervisningen.
Materialerne er udgivet af Jellingstenen.dk under Creative Commons licensen cc:by.
Besøg museet
Kontaktperson: Kristina Nøhr